Sunday 28 September 2014

Beton Kaldırımlar Parke Taşı Kaldırımlara Karşı

Farkettiniz mi bilmiyorum ama Beşiktaş-İnönü Stadyumu arasındaki o İstanbul'un en güzel yollarından birinin kaldırımları artık beton. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bir süredir kaldırımları parke taşı yerine beton yapıyor. İyimser havamda olduğum zamanlar bunun ana nedeninin beton kaldırım yapmanın daha kolay olmasından kaynaklandığını düşünesim geliyor. Yalnız gerçeğin bundan daha, hem de çok daha farklı olduğunu da görüyorum.

Bu bölgede Gezi sırasında kaldırım taşları sökülüp bu taşlar göstericilere müdahale eden polislere karşı silah olarak kullanılmıştı geçen yazın başında. Sonradan, olaylar durulduktan sonradan bu yana takip ediyorum. Önce o bölgede başladı bu furya. Kaldırımın bir kısmı 'Yeşil Alan' gibi yapılıp bırakıldı. Onun dışında kalan kısım ise doğrudan kalıp ile çevrelenerek beton döküldü. Biraz bakınca bu konuyla ilgili Zaman gazetesinin haberini buldum: http://bit.ly/1pzwEBN

Beni bilen bilir. Gezmeyi çok ama çok severim. Belki de özellikle dikkat etmediğimden kaynaklanıyor, emin değilim, ama hatırlamıyorum herhangi bir ülkede beton kaldırım gördüğümü. Hatta bırakın beton kaldırımı, en güzel ve değişik taşlardan oluşan farklı desenlere sahip kaldırımların bulunduğu alana ne güzellikler kattığına defalarca şahit oldum. Beton kaldırım derken kastettiğim betondan yapılma taşlardan oluşan kaldırım değil. Yanlış anlaşılmasın. Etrafına kalıp kurularak yapılan kaldırımlardan söz ediyorum.

Fotoğraf 1

Yukarıda Dolmabahçe yoluna yapılan beton kaldırımın inşaatına dair bir fotoğraf bulabilirsiniz. Yazı da zaten söylediklerimi doğrular nitelikte. Hatta İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin sitesinde belediye başkanı Kadir Topbaş'ın sözleri de var: http://bit.ly/1pkUWAg Sanırım ben görmemişim bu kaldırımı New York'ta. İBB, 2013 Haziran'dan bu yana İstanbul'un her tarafında bu beton kaldırımları yapmaya devam ediyor. 

Beton kaldırımların maliyetlerinin dışında çok fazla dezavantajları var. Mesela beton kaldırım yağmur suyunu üstünde tutmadığı için su doğrudan yola akar. Böylece kanalizasyon hatlarına yönlenen su miktarı daha fazla olur. Halbuki taş döşeli kaldırımlarda yağmur suyu taşlar arasından inerek doğrudan toprağa karışır. Böylece kanalizasyondan akan su miktarı azaldığı gibi yeraltı sularına nispeten bir katkı sağlanmış olur.

Beton kaldırımlar, özellikle yaz aylarında sıcağı tuttuğu için dış hava sıcaklığının artmasına neden olur. Civarındaki ağaçlar da bu sıcaklardan doğal olarak etkilenir. 

Beton kaldırımların yüzeyi düz olduğu için sürtünmeyi önlemesi çok zordur. Bu yüzden de biraz ıslanan kaldırımın üstünde dengenizi kaybedip kaymanız oldukça mümkündür. Dikkatli olmak lazım yani. 

Beton kaldırımlar dümdüz oldukları için görsel açıdan pek de estetik duygularımıza hitap etmezler. Dolmabahçe yolundaki gibi farklı renklerde de yapılabilir bu kaldırımlar ama dediğim gibi bir kaldırım taşının görsel zenginliğine sahip olamazlar. 

Maliyet olarak beton kaldırımların yapılması gerçekten de çok daha hızlı üretildiği ve birim fiyatı düşük olduğu için kimi alanlarda tercih edilebilir belki ama ana caddelerde, bulvarlarda bunun olması bana göre şehre ihanetten başka birşey değildir.

Fotoğraf: http://image.cdn.haber7.com/haber/haber7/photos/basbakanlik_cevresine_beton_kaldirim13709158300_h1037153.jpg

No comments:

Post a Comment